Tudod, hogy miért van szükséged napi 2,5 liter folyadékra?

Tudod, hogy miért van szükséged napi 2,5 liter folyadékra?

Évek óta azt tapasztalom, hogy az emberek, és főként a nők nagy része mennyire kevés folyadékot iszik. Persze mindenki tisztában van azzal, hogy igen, kell, fontos… aztán az alaposabb vizsgálatkor kiderül, hogy elképesztően sok esetben a napi kávéfogyasztás mellett maximum fél vagy 1 liter csúszik le, és a magyarázat annyi, hogy „nem tudok inni annyit, nem vagyok szomjas”.
Ha Te is így vagy ezzel, akkor meg tudlak érteni, mert én is hasonló cipőben jártam évekkel ezelőtt. Viszont a tanulmányaim során szembesültem azzal, hogy milyen károkat okozok saját magamnak, ha nem iszom eleget.

Először is a legnagyobb tévhit:
Nem akkor van a szervezetednek folyadékra szüksége, amikor szomjas leszel!
A szomjúság érzete már egy vészreakció, egy erős jel, ami azt jelzi, hogy a szervezeted erősen dehidratált, kiszáradás felé haladó állapotban van!
Ráadásul, ha hosszú ideig kevés folyadékot fogyasztasz, akkor a szervezeted hozzászokik a nélkülözéshez.
Ez azzal is járhat, hogy időről időre csökken a szomjúság érzeted, pedig a tested vízhiányos állapotban próbál meg működni. Viszont már nem vagy annyira szomjas, így nem iszol… máris benne vagy az ördögi körben!

Milyen hatása van a szervezeted működésére, ha kevés a folyadék a testedben?

Fáradtabb és gyengébb leszel!
Ha kevés a testedben a folyadék, akkor elsőként a sejtek veszítenek a víztartalmukból, és mivel az energiatermelés egyik legfontosabb eleme a víz, ezért az energiatermelés le fog lassulni.

Garantált a székrekedés!
Néha megdöbbenve hallom, hogy sok nő 2 vagy 3, de néha 4 naponta tud csak nagyvécézni. Ez elképesztő!
Minimum napi 1, de inkább 2-3 alkalom kell ahhoz, hogy a méreg és salakanyagok ki tudjanak ürülni. Ezt pedig a folyadékbevitel mennyisége erősen befolyásolja. Ahhoz ugyanis, hogy a szervezeted lebontsa és cseppfolyósítsa az ételt, amit fogyasztottál, sok vízre van szüksége. A tápanyagokat így vonja ki, és ennek a víznek a nagy részét a test újra hasznosítja. Minél dehidratáltabb a bél, annál jobban lelassítja az alsó bélszakaszon a salakanyagok áthaladását, hogy több vizet tudjon elvonni. Ez vezet a székrekedéshez. Mindez idővel krónikussá válhat, kialakul az aranyér, duzzanatokhoz és vastagbélrákhoz vezethet.

Éhes vagy, vagy szomjas?
Tudod, hogy az éhség és a szomjúság központja az agyban egymás mellett van? Előfordulhat, hogy attól függetlenül, hogy éhes vagy, valójában nem is a gyomrod üres, ugyanis gyakran a szomjúság jele az éhségérzet. Ez azért elég jó hír a diétázóknak…

Emésztési problémáid lesznek!
Az emésztési folyamatokban minden enzim, ami felelős az ételek lebontásáért, víz alapú. Nem is nagyon kell magyarázni azt, hogy ha az emésztő enzimek nem működnek megfelelően, akkor a tápanyagok lebontása mindenféle emésztési zavart okoz.
Nem biztos, hogy a reklámokban népszerűsített tabletták hozzák meg a jó emésztésedet! Lehet, hogy bőven elég, ha eleget iszol minden nap!

Beszerezheted a refluxot!
Igen, a kevés folyadékbevitel okozza a legtöbb esetben. Ugyan az telterjedt el az emberek körében, hogy a túl sok gyomorsav termelődés miatt alakul ki. De az esetek többségében a krónikus folyadékvesztés miatti túl kevés gyomorsav a valódi kiváltó oka a refluxnak! Ugyanis ha az emésztéshez nincs a gyomorban elég sav, akkor túl sokáig marad a gyomorban az étel, emiatt a gyomorsavval együtt felfelé kezd el nyomódni. Ez okozza a kellemetlen tüneteket.

Egyenes utat ad a migrénnek, a fejfájásnak!
Az agyműködés szempontjából is fontos a folyadékbevitel, mert a többi szervhez képest nem hatalmas méretű, de az intenzív véráramlás miatt erősen érzékeny a vízhiányra. Ha fájni kezd a fejed, akkor nem csak egy gyorsan ható fájdalomcsillapító segíthet, hanem az is, ha nem hagyod magad szomjazni.

Szorongás, ingerlékenység, düh, türelmetlenség, depresszió – gyorsabban beszerezheted, ha nem iszol.
Az előbb említett okok miatt a dehidratáltság ebben a formájában is jelentkezhet, Te meg nem is érted mitől vagy mérges, feszült, vagy nyomott hangulatban.

Garantált a szarkaláb, a mélyebb ráncok, a petyhüdtebb arcbőr!
Észrevetted már, hogy milyen elképesztően hamar reagál az érett nők bőre a folyadékhiányra? Egy fél nap alatt már meglátszik a bőrödön, ha nem ittál eleget. Még az esztétikai beavatkozások alkalmával is felhívják a figyelmet a vízfogyasztás fontosságára. Ráadásul sokkal olcsóbb is, mint egy ráncfelvarrás.

Mennyi folyadékra van szükséged egy nap?
Az alap a testsúly x 0,4 l, azaz egy 60 kilós nőnél 2,4 liter a minimum. Ez diétában, sportoláskor, nyáron, nagy melegben legalább +0,5 litert jelent. Ebbe a leves, kávé, szószok, folyékonyabb ételek természetesen nem számítanak bele.

Mikor igyál?
A reggeli, ébredés utáni időszak nagyon fontos a szervezet üzembe helyezéséhez, és sportolás közben is nagyon fontos a folyadékpótlás. Célszerű lenne a nap folyamán egyenletes elosztással bevinni a napi folyadékmennyiséget. A közvetlen étkezések előtti folyadékfogyasztás az emésztési folyamatokat nehezíti meg. Ha a lefekvés előtti időszakban is sokat iszol, akkor garantált az éjszakai ébredés-mosdólátogatás-visszaalvás, ilyenkor célszerűbb kicsit visszavenni.
… és igen, tudom, ha ennyi folyadékot iszol egy nap, akkor a veséd működése is fel fog gyorsulni, és óránként jársz majd a mellékhelységbe. Vígasztaljon az a tudat, hogy ez (lenne) a normális élettani működése.

Mit igyál?
Szénsavmentes ásványvizet, amit ízesíthetsz házilag, egészséges hozzávalókkal (citrom, gyömbér, gyümölcsök), különböző teákat. Az ízesített vizek a természetes formától távol állnak, és a szénsavas light és cukros üdítők sem az egészségről szólnak, ahogy a gyümölcslevek sem.

Ha biztosra akarsz menni, akkor mérd ki a napi adagodat, számold, hogy mennyit iszol, mert bizony nagyon könnyű ebben is magadat észrevétlenül becsapni!

Ha személyre szabott étrendet szeretnél, keress bizalommal!

A jövő heti cikkemben az edzés közbeni zsírégető zónáról olvashatsz majd…

CSAKAZÉRTIS!