Miért kihagyhatatlan az edzés előtti bemelegítés?

Miért kihagyhatatlan az edzés előtti bemelegítés?

Be kell vallanom, hogy elég sok mindenre háklis vagyok. Van néhány olyan szakmai dolog, ami kiveri nálam a biztosítékot, és nem tudok higgadt maradni, ha szóba kerül.

Az egyik ilyen az edzés előtti bemelegítés, és az edzés végén a levezetés, nyújtás.

A nyújtás fontosságáról már írtam, cikket, ha lemaradtál róla, olvasd el ITT!

A bemelegítés és levezetés fontosságáról is már ódákat zengtem írásba és szóban is, és őszintén be kell vallanom, hogy kicsit szélmalomharcnak érzem. Még a velem rendszeresen, napi szinten együtt sportoló vendégeimnél sem mindig tudom elérni azt, hogy rendesen bemelegítsenek. Az edzés végi levezetésről meg már ne is beszéljünk…

Számtalan sportos fórumon találkozhattál már azzal, hogy miért van szükséged a bemelegítésre, a levezetésre, még is sokan kihagyják, nagyvonalúan legyintenek rá.

“Már meleg vagyok, nem fázom!”
“Nagyon siettem, feljöttem a lépcsőn…”
“Csináltam pár karkörzést, nyujtogattam ezt azt….” 
Hallottál már ilyen mondatokat?
Ugye tudod, hogy ez ÍGY Nulla és hatástalan!?!
Aztán meg jön az itt fáj-ott fáj, lesérültem…

Elképesztően sok esetben még az edzők sem követelik meg a vendégeiktől, és ők maguk sem melegítenek be az edzések előtt, pedig az edzés egyik legfontosabb szakasza.
Ráadásul érettebb korban kiemelt fontosságúvá válik, hiszen alapjáraton recsegnek-ropognak-fájnak az izületek.
Az életkor előre haladtával az izületek mozgástartománya beszűkül, a jó bemelegítés és levezetés ezt is hatékonyan kezeli. Az elhivatott szakemberek azt vallják, hogy érettebb korban már szinte a bemelegítésnek kell hosszabbnak lennie, mint az edzésnek.
Fájdalmasan szomorú az a tény, ahogy ezt sokan kezelik, de a harcot nem adom fel, talán minden alkalommal, amikor szóba kerül, eljut pár sportoló tudatáig, és megfogadja a jótékony tanácsot.

Miért fontos a bemelegítés?

A bemelegítés célja az izmok és ízületek vérkeringésének élénkítése, a szívműködés erőteljesebbé válik, megemelkedik a pulzusod, összehangolja az agyadat az izmaiddal, így az egész tested felkészül a terhelésre. A meleg izom oxigénellátása javul és az edzés során keletkező salakanyagok (mint az izomlázat okozó tejsav is) hatékonyabban szállítódik el.
 A mozgatórendszerek állapota megváltozik úgy, hogy a fizikai terhelést el tudják viselni. Ilyenkor az ízületekben lévő nedvtermelés is fokozódik, ezáltal az ízületi felszínek között csökken a súrlódás. A szalagok és az inak is sokkal rugalmasabbá és ellenállóbbá válnak, így csökken a sérülésveszély is.

A súlyzós edzéseknél azért is fontos az alapos bemelegítés, mert javítja az ín-izom koordinációt, ami a gyakorlatok helyes kivitelezését is segíti.
Kardió edzés előtt sem jó kihagyni, mert ha bemelegítés nélkül állsz neki, akkor hirtelen nagyon sok energiát használ fel a tested, ez pedig gyors kifáradáshoz vezet.
Kardió edzések előtt nem szükséges kimondott bemelegítő gyakorlatokat végezni, elég, ha az adott kardió edzést alacsony intenzitással kezded és egy lassú felvezetés – nagyjából 5 perc – után indul az intenzív terhelés.

Bemelegítés közben az idegrendszeri működés is megváltozik, a paraszimpatikus működésről a szimpatikus idegrendszeri működésre kapcsol át. Ilyenkor – többek között – a szervezeted másra fókuszál, az izmokba csoportosítja a vért, az emésztés, és más élettani funkciók működése lelassul.
A megfelelő és hatékony bemelegítés és levezetés nem túl nehéz feladat, de ha segítségre van szükséged akkor nézd meg a videómat, ami egy komplex, nem túl hosszú bemelegítést tartalmaz.

A levezetésre se elég az, ha egy turmixot bedobsz a recin, legalább annyira fontos, mint a bemelegítés.
A levezetés és a nyújtás fogalmát sokan összekeverik, pedig a kettő nem ugyan az.
A levezetés lényege, hogy az edzés után olyan kardió tevékenységet végezz, mint például a gyaloglás vagy az ellipszis trainer használata. Edzés alatt ugyanis a megterhelt izmokban megnövekszik a vérnyomás, amelyet mindenképp csökkenteni kell.
A levezető kardió után következik a megdolgozott izmok nyújtása, ami pont ugyanolyan elengedhetetlen része az edzésnek, mint a bemelegítés. A sportolás közben az izomzatod ugyanis megnyúlik, megrövidül, nyújtással azonban visszaállíthatók a terhelési szakasz előtti állapotra.
Mindeközben az idegrendszeri működés is visszaállítódik a „hétköznapi üzemmódra”.
Ezzel lesz az edzésed hatékony, és komplex egész.

Ha sokáig szeretnéd megőrizni az egészségedet, az izmaid fittségét, akkor szánj rá 10-15 percet az edzés elején és végén!

Ha személyre szabott edzéstervet szeretnél, akkor NÉZZ KÖRÜL az Online Alakformálás menüpontban, válaszd ki a Neked megfelelő csomagot, és pár napon belül már bele is vághatsz a sikeres alakformálásba!
CSAKAZÉRTIS!